Privacy Policy Dogri (डोगरी)

पेस्ट इरेज़र दी गोपनीयता नीति
लागू होने दी तारीख: जुलाई १८, २०२५
पेस्ट इरेज़र च तुंदा सुआगत ऐ। तुंदी गोपनीयता साढ़ी कारोबारी सोच दा इक मुख्य आधार ऐ। जिसलै तुस साढ़ी सेवा चुन्नदे ओ, तां तुस साड़े पर जेह्ड़ा भरोसा करदे ओ, उसदी रक्षा करने आस्तै अस पूरी तरह कन्नै प्रतिबद्ध आं। एह् गोपनीयता नीति इस करी बनाई गेई ऐ तां जे पेस्ट इरेज़र ("अस", "साढ़ा") किश'न तुंदी निजी जानकारी (Personal Information) गी इकट्ठा करदा ऐ, इस्तेमाल करदा ऐ, प्रोसेस करदा ऐ, उजागर करदा ऐ ते उसदी सुरक्षा करदा ऐ, जिसलै तुस साढ़ी वेबसाइट ("साइट") दा इस्तेमाल करदे ओ, साढ़े मोबाइल एप्लीकेशन कन्नै जुड़दे ओ, साढ़ी ग्राहक सेवा कन्नै संपर्क करदे ओ, जां साढ़ी कीड़े-मकौड़े नियंत्रण सेवा (इकट्ठा, "सेवा") दा इस्तेमाल करदे ओ, उसदा पूरा ब्योरा दित्ता जाई सकै।
इस दस्तावेज़ दा मकसद तुसेंगी साढ़े डाटा अभ्यास दे बारे च इक साफ ते पारदर्शी समझ देना ऐ। अस चाह्ने आं जे तुस अपने निजी डाटा दे बारे च फैसला लैंदे होई आत्मविश्वासी ते जानकारी कन्नै भरपूर महसूस करो। अस तुसेंगी तुंदे अधिकार ते साढ़ी जिम्मेदारी समझने आस्तै इस नीति गी पूरा पढ़ने दी सलाह दिंदे आं।
१ – महत्वपूर्ण सूचना ते तुंदी सहमति
एह् गोपनीयता सूचना भारत च लागू डाटा सुरक्षा कानूनें दे पूरा पालन करदे होई दित्ती गेई ऐ, खास करियै सूचना प्रौद्योगिकी अधिनियम, २००० (Information Technology Act, 2000), ते सूचना प्रौद्योगिकी (उचित सुरक्षा अभ्यास ते प्रक्रिया ते संवेदनशील निजी डाटा जां सूचना) नियम, २०११ ("SPDI नियम")। साढ़े अभ्यास सामान्य डाटा सुरक्षा विनियमन (GDPR) जनेह् विश्वव्यापी डाटा सुरक्षा मानकें कन्नै बी प्रेरित न, तां जे साढ़े सारे ग्राहकें आस्तै उच्च स्तर दी गोपनीयता सुरक्षा सुनिश्चित कीत्ती जाई सकै।
साढ़ी साइट दा इस्तेमाल करदे होई, साढ़ी सेवा दा इस्तेमाल करदे होई, जां साड़े कोल अपनी जानकारी दिंदे होई, तुस इस विस्तृत नीति च दस्से दे मुताबिक अपनी निजी जानकारी दे संग्रह, भंडारण, इस्तेमाल ते खुलासे आस्तै साफ तौर पर सहमति दिंदे ओ। एह् सहमति साढ़े डाटा प्रोसेसिंग दा मुख्य कानूनी आधार ऐ। अगर तुस इत्थै दित्ते दे शर्त कन्नै सहमत नेईं ओ, तां अस तुसेंगी साढ़ी सेवा दा इस्तेमाल नेईं करने जां अपनी निजी जानकारी नेईं देने दा नम्रता कन्नै अनुरोध करने आं।
साढ़े कोल कानूनी ढांचे, तकनीकी तरक्की जां साढ़े कारोबारी कम्मकाज च बदलाव गी दर्शाने आस्तै इस नीति च किसी बी बगत संशोधन, बदलाव जां अपडेट करने दा पूरा अधिकार सुरक्षित ऐ। जिसलै अस इस नीति च कोई बड्डा बदलाव करगे, तां अस तुसेंगी अपनी वेबसाइट दे होमपेज पर इक साफ नोटिस दे जरिये सूचित करगे, ते जित्थै जरूरी होग, अस तुसेंगी सीधे ईमेल दे जरिये बी दस्सी सकने आं। इस नीति दे उप्पर दित्ती दी "आखिरी अपडेट" दी तारीख दस्सग जे ताजा संशोधन कदूं कीत्ता गेआ ऐ। एह्जे बदलाव दे बाद बी साढ़ी सेवा दा तुंदा लगातार इस्तेमाल संशोधित नीति दे प्रति तुंदी स्वीकृति मन्नी जाग।
२ – साड़े कन्ने संपर्क किश'न करना: साढ़ा डाटा सुरक्षा अधिकारी
गोपनीयता दे बारे च तुंदे सवाल, टिप्पणी ते चिंता साढ़े आस्तै महत्वपूर्ण न। तुंदे सवालें गी कुशलता कन्नै ते जरूरी विशेषज्ञता कन्नै निपटाया जा, एह् सुनिश्चित करने आस्तै अस इक समर्पित शिकायत अधिकारी (जेह्ड़ा साढ़ा डाटा सुरक्षा अधिकारी दे तौर पर बी कम्म करदा ऐ) नियुक्त कीत्ता ऐ, जेह्ड़ा इस नीति ते लागू डाटा सुरक्षा कानूनें कन्नै साढ़ी अनुपालन दी निगरानी करने आस्तै जिम्मेदार ऐ। अगर तुस अपने अधिकारें दा इस्तेमाल करना चाह्ने ओ, इस नीति दे किसी बी हिस्से गी साफ करना चाह्ने ओ, जां साढ़े डाटा हैंडलिंग दे बारे च कोई चिंता जताना चाह्ने ओ, तां कृपा करियै हेठ दित्ते दे चैनलें दे जरिये साड़े कन्ने संपर्क करने च संकोच नेईं करो:
- निर्धारित अधिकारी: डाटा सुरक्षा ते शिकायत अधिकारी
- ईमेल: support@pesteraser.com (जल्दी जवाबदेही आस्तै कृपा करियै विषय च "Privacy Query" लिखो)
- फोन: +91-XXXXXXXXXX (आम कारोबारी समें च, सवेर १०:०० बजे थमां शाम ६:०० बजे तगर IST, सोमार थमां सनीचर तगर उपलब्ध)
- डाक दा पता:
ध्यान दीओ: डाटा सुरक्षा अधिकारी
पेस्ट इरेज़र मुख्यालय
१२३ क्लीन स्ट्रीट, इको सिटी
भारत, पिन: XXXXXX
अस तुंदी गोपनीयता ते तुंदी निजी जानकारी दे संग्रह जां इस्तेमाल कन्नै जुड़ी दी किसी बी शिकायत जां चिंता गी समें पर ते असरदार तरीके कन्नै हल करने आस्तै प्रतिबद्ध आं।
३ – अस जेह्ड़े निजी डाटा गी इकट्ठा करने आं उंदे प्रकार ते स्रोत
तुसेंगी अपनी खास कीड़े-मकौड़े नियंत्रण सेवा असरदार ढंग कन्नै देने आस्तै, अस कई स्रोतें थमां जानकारी इकट्ठा करने आं। अस जेह्ड़ा डाटा इकट्ठा करने आं उसेंगी मोटे तौर पर हेठ लिखे दे मुताबिक बंडी सकने आं:
३.१. जानकारी जेह्ड़ी तुस अपनी मरजी कन्नै दिंदे ओ
एह् निजी डाटा ऐ जेह्ड़ा तुस साढ़ी सेवा दा इस्तेमाल करदे होई जानबूझ करियै ते सक्रिय रूप कन्नै साड़े गी दिंदे ओ। एह् तदूं होंदा ऐ जिसलै तुस:
- कीमत जां निरीक्षण दा अनुरोध करदे ओ: जिसलै तुस साढ़ी वेबसाइट पर कोई फार्म भरदे ओ जां साड़े गी फोन करियै कीमत पुच्छदे ओ, तां तुस अपना पूरा नां, सेवा दी लोड़ आह्ली संपत्ति दा पता, अपना मुख्य फोन नंबर, ते अपना ईमेल पता दिंदे ओ। तुस कीड़ें दे हमले दे बारे च बी ब्योरा दई सकदे ओ, जेह्ड़ा साड़े गी सेवा दी तैयारी करने च मदद करदा ऐ।
- कोई सेवा बुक करदे ओ: जिसलै तुस कोई बुकिंग पक्की करदे ओ, तां उप्पर दित्ती दी जानकारी दे अलावा, अस बिलिंग जानकारी इकट्ठा करने आं, जिस च तुंदा बिलिंग पता ते भुगतान दे तरीके दा ब्योरा शामिल होई सकदा ऐ (जेह्ड़ा साढ़े भुगतान प्रोसेसर सुरक्षित तरीके कन्नै संभालदे न)।
- ग्राहक सहायता कन्नै संपर्क करदे ओ: अगर तुस कोई पुच्छगਿੱਛ जां शिकायत कन्नै साड़े कन्ने संपर्क करदे ओ, तां अस तुंदा नां, संपर्क जानकारी, ते तुंदी पत्राचार दा ब्योरा इकट्ठा करगे, जिस च समस्या दे बारे च तुंदी दित्ती दी कोई बी जानकारी शामिल होग।
- साढ़े न्यूज़लेटर जां मार्केटिंग संचार आस्तै सब्सक्राइब करदे ओ: जिसलै तुस साढ़ी मेलिंग सूची च शामल होने दा विकल्प चुन्नदे ओ, तां अस तुसेंगी अपडेट, टिप्स, ते प्रचार प्रस्ताव भेजने आस्तै तुंदा नां ते ईमेल पता इकट्ठा करने आं।
- सर्वेक्षण जां प्रतिक्रिया फार्म च हिस्सा लैंदे ओ: समें-समें पर, अस अपनी सेवा च सुधार करने आस्तै तुंदी प्रतिक्रिया मंग्गी सकने आं। भागीदारी अपनी मरजी कन्नै ऐ, पर अगर तुस जवाब देने दा फैसला करदे ओ, तां अस तुंदे जवाब इकट्ठा करगे, जेह्ड़े तुंदे ग्राहक प्रोफाइल कन्नै जुड़े दे होई सकदे न।
३.२. जानकारी जेह्ड़ी अस अपने आप इकट्ठी करने आं
जिसलै तुस साढ़ी साइट पर नेविगेट करदे ओ जां साढ़ी डिजिटल सेवा दा इस्तेमाल करदे ओ, तां अस तुंदे डिवाइस ते ब्राउज़िंग गतिविधि दे बारे च कुछ जानकारी अपने आप इकट्ठी करने आस्तै टेक्नोलॉजी दा इस्तेमाल करने आं। एह् साड़े गी समझने च मदद करदा ऐ जे साढ़े ग्राहक साढ़ी सेवा दा इस्तेमाल किश'न करदे न, जेह्दे कन्नै अस उपयोगकर्ता दा अनुभव ते सुरक्षा च सुधार करी सकने आं।
- डिवाइस ते कनेक्शन दी जानकारी: अस तुंदा आईपी पता, डिवाइस दा प्रकार (जियां, मोबाइल, डेस्कटॉप), ऑपरेटिंग सिस्टम, ब्राउज़र दा प्रकार ते संस्करण, ते स्क्रीन रिज़ॉल्यूशन इकट्ठा करने आं।
- इस्तेमाल दा डाटा: अस साढ़ी साइट कन्नै तुंदी बातचीत दे बारे च जानकारी लॉग करने आं, जियां तुस केह्ड़े पन्ने पर गे, तुंदे दौरे दा समां ते तारीख, उंदे पन्नें पर बिताया गेदा समां, तुस जेह्ड़े लिंक पर क्लिक कीत्ता, ते जेह्ड़ी वेबसाइट थमां तुस आए।
- स्थान डाटा: तुंदी साफ सहमति कन्नै, अस तुंदे मोबाइल डिवाइस थमां सटीक भू-स्थान डाटा इकट्ठा करी सकने आं, तां जे साढ़े टेक्निशियन गी इक निर्धारित सेवा आस्तै तुंदी संपत्ति लब्भने च मदद मिली सकै। तुस किसी बी बगत अपने डिवाइस दी सेटिंग्स दे जरिये इस सुविधा गी बंद करी सकदे ओ।
- कुकीज़ ते ट्रैकिंग टेक्नोलॉजी: अस इस स्वचालित जानकारी गी इकट्ठा करने आस्तै कुकीज़, वेब बीकन, ते एह्जे जेह् टेक्नोलॉजी दा इस्तेमाल करने आं। कुकीज़ दे साढ़े इस्तेमाल दा इक विस्तृत ब्योरा हेठ इक बक्खरे खंड च दित्ता गेदा ऐ।
३.३. जानकारी जेह्ड़ी अस त्रीए पक्ष दे स्रोतें थमां इकट्ठी करने आं
कुछ मामलें च, अस तुंदे बारे च निजी जानकारी त्रीए पक्ष थमां, जियां कारोबारी साथी जां सार्वजनिक स्रोतें थमां, लागू कानूनें दा पालन करदे होई हासल करी सकने आं। मिसाल दे तौर पर, अगर तुसेंगी किसी साथी रियल एस्टेट एजेंसी नै साड़े कोल भेजा ऐ, तां ओ तुंदी पैह्ली इजाजत कन्नै साड़े गी तुंदी मुਢली संपर्क जानकारी दई सकदे न।
४ – अस तुंदा निजी डाटा किश'न इस्तेमाल करने आं ते इसदा इस्तेमाल करने दा साढ़ा कानूनी आधार के ऐ
अस तुंदा निजी डाटा कानूनी तौर पर, निष्पक्ष ते पारदर्शी तरीके कन्नै इस्तेमाल करने आस्तै प्रतिबद्ध आं। साढ़ा हर डाटा प्रोसेसिंग गतिविधि इक खास मकसद पर आधारित ऐ ते भारतीय कानून दे तहत इक वैध कानूनी आधार कन्नै समर्थित ऐ। अस क्यांतै तुंदा डाटा इस्तेमाल करने आं ते अस जेह्ड़े कानूनी आधार पर भरोसा करने आं, उसदा इक विस्तृत ब्योरा हेठ दित्ता गेदा ऐ:
प्रोसेसिंग दा मकसद | इस्तेमाल कीते गेदे डाटा दे प्रकार | प्रोसेसिंग दा कानूनी आधार |
---|---|---|
अपनी सेवा देना ते उंदा प्रबंधन करना इस च अपॉइंटमेंट तय करना, टेक्निशियन भेजना, कीड़े-मकौड़े नियंत्रण दा इलाज पूरा करना, ते बाद च समर्थन देना शामल ऐ। |
नां, पता, फोन नंबर, ईमेल, सेवा दा ब्योरा (जियां, कीड़े दा प्रकार, संपत्ति दा आकार)। | अनुबंध दी पूर्ति: एह् प्रोसेसिंग साढ़े आस्तै तुंदे कन्नै कीत्ते दे सेवा अनुबंध गी पूरा करने आस्तै जरूरी ऐ। |
लेन-देन ते बिलिंग प्रक्रिया करना इस च इनवॉइस बनाना, भुगतान प्रक्रिया करना, ते वित्तीय रिकॉर्ड रखना शामल ऐ। |
नां, बिलिंग पता, भुगतान दी जानकारी, लेन-देन दा इतिहास। | अनुबंध दी पूर्ति ते कानूनी बाध्यता दा पालन (जियां, कर ते लेखा कानून)। |
तुंदे कन्ने संपर्क करना सेवा दे रिमाइंडर भेजना, तुंदे सवालें दा जवाब देना, तुंदी सेवा दी स्थिति दे बारे च अपडेट देना, ते साढ़ी सेवा जां नीति दे बारे च महत्वपूर्ण सूचना भेजना। |
नां, ईमेल पता, फोन नंबर, पत्राचार दा इतिहास। | अनुबंध दी पूर्ति ते खरा ग्राहक संबंध बनाई रक्खने आस्तै साढ़ा जायज हित। |
मार्केटिंग ते प्रचार आस्तै तुसेंगी न्यूज़लेटर, खास ऑफर, ते नमीं सेवा दे बारे च जानकारी भेजना जेह्ड़ी तुंदी रुचि दी होई सकदी ऐ। |
नां, ईमेल पता, सेवा दा इतिहास, स्थान। | तुंदी साफ सहमति। तुस किसी बी बगत इस सहमति गी वापस लई सकदे ओ, जेह्दे कन्नै सहमति वापस लैने थमां पैह्ले कीत्ती गेदी प्रोसेसिंग दी वैधता पर कोई असर नेईं पौग। |
अपनी वेबसाइट ते सेवा च सुधार करना उपयोगकर्ता दे व्यवहार गी समझने आस्तै, सुधार दे क्षेत्रें दी पन्छान करने आस्तै, तकनीकी समस्या गी हल करने आस्तै, ते नमीं सुविधा ते सेवा विकसित करने आस्तै इस्तेमाल दा डाटा विश्लेषण करना। |
आईपी पता, डिवाइस दी जानकारी, इस्तेमाल दा डाटा, कुकीज़, प्रतिक्रिया। | अपने कारोबारी कम्मकाज च सुधार करने ते इक बेहतर उपयोगकर्ता अनुभव देने आस्तै साढ़ा जायज हित। |
सुरक्षा सुनिश्चित करना ते धोखाधड़ी गी रोकना संदिग्ध गतिविधि आस्तै अपने सिस्टम दी निगरानी करना, पन्छान दी पुष्टि करना, ते अपनी कंपनी ते ग्राहकें गी धोखाधड़ी जां गैरकानूनी गतिविधि थमां बचाना। |
आईपी पता, डिवाइस दी जानकारी, भुगतान दी जानकारी, खाता दी गतिविधि। | अपनी संपत्ति ते अपने ग्राहकें दी सुरक्षा करने आस्तै साढ़ा जायज हित, ते कुछ मामलें च, कानूनी बाध्यता दा पालन। |
कानूनी ते नियामक बाध्यता दा पालन करना सरकार जां कानून लागू करने आह्ली एजेंसियें दे कानूनी अनुरोधें दा जवाब देना, अदालत दे आदेशें दा पालन करना, ते अपनी वैधानिक रिपोर्टिंग दी लोड़ गी पूरा करना। |
खास कानूनी अनुरोध कन्नै जरूरी कोई बी डाटा। | कानूनी बाध्यता दा पालन। |
५ – तुंदा निजी डाटा कुसेंगी मिलदा ऐ
अस तुंदा निजी डाटा बेचदे नेईं आं। अस सिर्फ खास परिस्थितियें च ते उचित सुरक्षा उपायें कन्नै तुंदी जानकारी भरोसेमंद त्रीए पक्ष कन्नै साझा करने आं। तुंदा डाटा हेठ लिखे दे कन्नै साझा कीत्ता जाई सकदा ऐ:
- साढ़े कर्मचारी ते अधिकृत ठेकेदार: साढ़े टेक्निशियन ते ग्राहक सेवा कर्मचारी गी अपने कर्तव्य पूरा करने आस्तै "जानने दी लोड़" (need-to-know) दे आधार पर तुंदी जानकारी तगर पहुंच होंदी ऐ। ओ सारे सख्त गोपनीयता समझौते कन्नै बद्ध न ते डाटा सुरक्षा च प्रशिक्षित न।
- त्रीए पक्ष दे सेवा प्रदाता (डाटा प्रोसेसर): अस अपनी तरफा कम्म करने आस्तै होर कंपनियें गी कम्म पर रखने आं। इस च सुरक्षित भुगतान प्रबंधन आस्तै भुगतान प्रोसेसर (जियां, Razorpay, Stripe), डाटा भंडारण आस्तै क्लाउड होस्टिंग प्रदाता (जियां, AWS, Google Cloud), संचार आस्तै ईमेल डिलीवरी सेवा, ते साइट दा इस्तेमाल समझने च साढ़ी मदद करने आस्तै विश्लेषण प्रदाता (जियां, Google Analytics) शामल न। एह् प्रदाता अनुबंध दे तहत तुंदे डाटा दी सुरक्षा करने आस्तै बाध्य न ते उंदी अपनी मकसदें आस्तै इसदा इस्तेमाल करने दी इजाजत नेईं ऐ।
- मार्केटिंग पार्टनर: अगर, ते सिर्फ अगर, तुस साड़े गी अपनी साफ सहमति दित्ती ऐ, तां अस तुंदी जानकारी (जियां तुंदा ईमेल पता) भरोसेमंद मार्केटिंग पार्टनरें कन्नै साझा करी सकने आं, जिंदी सेवा तुंदी रुचि दी होई सकदी ऐ, असेंगी भरोसा ऐ। तुस किसी बी बगत इस साझाकरण थमां बाहर निकली सकदे ओ।
- सरकारी अधिकारी ते कानून लागू करने आह्ली एजेंसियां: अस तुंदा निजी डाटा उजागर करी सकने आं अगर कानून कन्नै साड़े गी एह् करना जरूरी होग, जां अगर अस सद्भावना कन्नै भरोसा करने आं जे किसी कानूनी प्रक्रिया, अदालत दे आदेश, जां सरकार जां कानून लागू करने आह्ली एजेंसी दे किसी कानूनी अनुरोध दा पालन करने आस्तै एह् कदम जरूरी ऐ।
- पेशेवर सलाहकार: अस अपने वकीलें, लेखाकारें, ते होर पेशेवर सलाहकारें कन्नै उंदी दित्ती दी सेवा दे दौरान, गोपनीयता दे कर्तव्य दे तहत, तुंदी जानकारी साझा करी सकने आं।
- कारोबारी हस्तांतरण दे मामले च: अगर पेस्ट इरेज़र किसी विलय, अधिग्रहण, जां अपनी संपत्ति दे पूरे जां इक हिस्से दी बिक्री कन्नै जुड़दा ऐ, तां तुंदा निजी डाटा उस लेन-देन दे हिस्से दे तौर पर हस्तांतरित कीत्ता जाई सकदा ऐ। अस तुसेंगी ईमेल ते/जां अपनी वेबसाइट पर इक साफ नोटिस दे जरिये मालिकाना हक च किसी बी बदलाव जां तुंदी निजी जानकारी दे इस्तेमाल दे बारे च सूचित करगे।
६ – निजी डाटा दा अंतर्राष्ट्रीय हस्तांतरण
साढ़े मुख्य कारोबारी कम्मकाज भारत च स्थित न, ते तुंदा डाटा मुख्य रूप कन्नै भारत दे अंदर दे सर्वरें पर संग्रहीत ते संसाधित कीत्ता जंदा ऐ। पर, टेक्नोलॉजी दी विश्वव्यापी प्रकृति दा मतलब ऐ जे कुछ सीमित परिस्थितियें च, साड़े गी तुंदा निजी डाटा भारत दे बाहर दे देशें च हस्तांतरित करने दी लोड़ पई सकदी ऐ। एह् आमतौर पर तदूं होंदा ऐ जिसलै अस एह्जे सेवा प्रदाता दा इस्तेमाल करने आं जिंदे सर्वर विदेश च स्थित न, जियां क्लाउड होस्टिंग जां ईमेल सेवा आस्तै।
जिसलै अस तुंदा डाटा अंतर्राष्ट्रीय स्तर पर हस्तांतरित करने आं, तां अस सख्त कदम चुक्कने आं तां जे तुंदी जानकारी गी भारतीय कानून दे बराबर दे स्तर दी सुरक्षा मिली सकै। अस तुंदा डाटा सिर्फ तदूं गै हस्तांतरित करगे अगर:
- गंतव्य देश गी संबंधित अधिकारियें कन्नै पर्याप्त स्तर दी डाटा सुरक्षा प्रदान करने आह् ला मन्नेआ जाग।
- अस उचित सुरक्षा उपाय स्थापित कीत्ते न, जियां प्राप्तकर्ता कन्नै स्टैंडर्ड कॉन्ट्रैक्चुअल क्लॉज (SCCs) पर हस्ताक्षर करना, जेह्ड़ा उंदी गी भारत दे अंदर जरूरी मानकें दे मुताबिक तुंदे डाटा दी सुरक्षा करने आस्तै अनुबंध दे तहत बाध्य करदा ऐ।
- हस्तांतरण तुंदे कन्नै साढ़े अनुबंध गी पूरा करने आस्तै जरूरी ऐ, जां एह् तुंदी साफ सहमति पर आधारित ऐ।
७ – डाटा सुरक्षा ते अवधारण
७.१ अस तुंदे निजी डाटा दी देखभाल किश'न करने आं
अस तुंदे निजी डाटा दी सुरक्षा गी बड़ी गंभीरता कन्नै लैंदे आं। अस तुंदी जानकारी गी अनधिकृत पहुंच, इस्तेमाल, बदलाव, खुलासे, जां विनाश थमां बचाने आस्तै डिजाइन कीत्ते दे कई किसम दे तकनीकी, प्रशासनिक, ते भौतिक सुरक्षा उपाय लागू कीत्ते न। इ’नें उपायें च शामल न:
- एन्क्रिप्शन: अस ट्रांसमिशन दे दौरान डाटा एन्क्रिप्ट करने आस्तै सिक्योर सॉकेट लेयर (SSL) टेक्नोलॉजी दा इस्तेमाल करने आं। साढ़े सर्वरें पर संग्रहीत संवेदनशील जानकारी बी आराम दे समें (at rest) एन्क्रिप्ट कीत्ती जंदी ऐ।
- पहुंच नियंत्रण: निजी डाटा तगर पहुंच कड़ाई कन्नै उ’नें अधिकृत कर्मचारियें तगर सीमित ऐ जिंदी आस्तै इसदी इक वैध कारोबारी लोड़ ऐ। अस इस नीति गी लागू करने आस्तै भूमिका-आधारित पहुंच नियंत्रण दा इस्तेमाल करने आं।
- नियमित सुरक्षा ऑडिट: अस संभावित सुरक्षा कमजोरियें दी पन्छान करने ते उ’नेंगी दूर करने आस्तै अपने सिस्टम दी नियमित रूप कन्नै भेद्यता स्कैनिंग ते प्रवेश परीक्षण (penetration testing) करने आं।
- कर्मचारी दा प्रशिक्षण: साढ़े सारे कर्मचारी अपनी जिम्मेदारियें गी समझने आस्तै नियमित रूप कन्नै डाटा सुरक्षा ते सुरक्षा प्रशिक्षण लैंदे न।
- घटना प्रतिक्रिया योजना: किसी बी संभावित डाटा सुरक्षा घटना पर प्रतिक्रिया देने ते उसदा प्रबंधन करने आस्तै साढ़े कोल इक दस्तावेजी योजना ऐ।
७.२ अस तुंदा निजी डाटा किन्ना समां तगर रखने आं
अस तुंदा निजी डाटा सिर्फ उन्ना समां तगर रखने आं जिन्ना समां उस मकसद गी पूरा करने आस्तै जरूरी होग जेह्दे आस्तै उसेंगी इकट्ठा कीत्ता गेआ हा। साढ़ी डाटा अवधारण दी अवधि डाटा दी प्रकृति ते कानूनी, नियामक ते कारोबारी लोड़ कन्नै निर्धारित कीत्ती जंदी ऐ। मिसाल दे तौर पर:
- ग्राहक सेवा ते वारंटी डाटा: तुंदी सेवा कन्नै जुड़ी दी जानकारी, जिस च तुंदा नां, पता ते सेवा दा ब्योरा शामल ऐ, तुंदी आखिरी सेवा दे बाद ५ साल तगर रखी जंदी ऐ। एह् साड़े गी किसी बी वारंटी दावे गी निपटाने, विवाद दा जवाब देने ते सेवा दी प्रभावशीलता दा विश्लेषण करने दी इजाजत दिंदा ऐ।
- भुगतान ते बिलिंग रिकॉर्ड: भारतीय कर ते कंपनी कानून दा पालन करदे होई, अस इनवॉइस ते भुगतान डाटा समेत वित्तीय रिकॉर्ड ७ साल आस्तै रखने आं।
- मार्केटिंग डाटा: अगर तुस साढ़े मार्केटिंग संचार आस्तै सब्सक्राइब कीत्ता ऐ, तां जिसलै तगर तुस अनसब्सक्राइब नेईं करदे, अस तुंदी संपर्क जानकारी रखगे। अस निष्क्रिय संपर्कें गी हटाने आस्तै समें-समें पर समीक्षा करने आं।
- वेबसाइट विश्लेषण डाटा: विश्लेषण आस्तै इस्तेमाल कीत्ता गेदा बेनामी जां छद्मनाम डाटा आमतौर पर २६ म्हैने आस्तै रखा जंदा ऐ।
अवधारण दी अवधि खत्म होने दे बाद, अस तुंदा निजी डाटा सुरक्षित ते स्थायी रूप कन्नै हटाई देगे जां बेनामी बनाई देगे तां जे उसेंगी हुन तुंदे कन्नै नेईं जोड़ा जाई सकै।
८ – निजी डाटा देने आस्तै तुंदे उप्पर अनुबंधात्मक जां वैधानिक लोड़
ज्यादातर मामलें च, तुस जेह्ड़ी निजी जानकारी दिंदे ओ, ओ साड़े कन्नै अनुबंध करने ते उसेंगी पूरा करने आस्तै जरूरी ऐ। मिसाल दे तौर पर, तुसेंगी कीड़े-मकौड़े नियंत्रण सेवा देने आस्तै, साड़े गी अनुबंध दे तहत तुंदा नां, संपर्क ब्योरा ते सेवा स्थल दे पते दी लोड़ ऐ। इस जानकारी दे बगैर, अस दौरा तय करने जां सेवा पूरा करने च असमर्थ आं।
इसी चाल्ली, वैधानिक बाध्यता गी पूरा करने आस्तै बी कुछ जानकारी दी लोड़ ऐ। मिसाल दे तौर पर, इनवॉइसिंग ते कर दे मकसदें आस्तै जानकारी इकट्ठा करना साढ़े आस्तै कानूनी तौर पर जरूरी ऐ। इस डाटा गी नेईं देने कन्नै तुंदा लेन-देन पूरा होने च बाधा आई सकदी ऐ। अस संग्रह दे समें हमेशा तुसेंगी दस्सगे जे कुछ डाटा देना अनिवार्य ऐ के नेईं ते उसेंगी नेईं देने दा नतीजा के होई सकदा ऐ।
९ – तुंदे निजी डाटा दे संबंध च तुंदे अधिकार
भारतीय डाटा सुरक्षा कानून दे तहत, तुंदी निजी जानकारी दे संबंध च तुंदे कई महत्वपूर्ण अधिकार न। अस इ’नें अधिकारें गी बनाई रक्खने आस्तै प्रतिबद्ध आं। तुंदे अधिकार न:
- अपने निजी डाटा तगर पहुंच दा अधिकार: तुस साड़े कोल रक्खे दे अपने निजी जानकारी दी इक प्रति ते अस उसेंगी किश'न संसाधित करने आं उसदा ब्योरा मंग्गी सकदे ओ।
- सुधार दा अनुरोध करने दा अधिकार (रेक्टिफिकेशन): अगर तुसेंगी लगदा ऐ जे साड़े कोल रक्खे दा तुंदा कोई बी निजी डाटा गलत जां अधूरा ऐ, तां तुसेंगी उसेंगी सुधारने जां अपडेट करने दा अनुरोध करने दा अधिकार ऐ।
- हटाने दा अनुरोध करने दा अधिकार (इरेज़र): तुस साढ़े सिस्टम थमां अपना निजी डाटा हटाने दा अनुरोध करी सकदे ओ। कृपा करियै ध्यान रक्खो जे एह् अधिकार निरपेक्ष नेईं ऐ ते कानूनी जां नियामक अपवाद दे अधीन होई सकदा ऐ (जियां, अस वैधानिक अवधारण अवधि खत्म होने थमां पैह्ले वित्तीय रिकॉर्ड नेईं हटाई सकदे)।
- अपनी सहमति वापस लैने दा अधिकार: जित्थै साढ़ा डाटा प्रोसेसिंग तुंदी सहमति पर आधारित ऐ (जियां, मार्केटिंग आस्तै), तुसेंगी किसी बी बगत उस सहमति गी वापस लैने दा अधिकार ऐ। इस कन्नै तुंदी सहमति वापस लैने थमां पैह्ले कीत्ती गेदी किसी बी प्रोसेसिंग दी वैधता पर कोई असर नेईं पौग।
- प्रोसेसिंग पर आपत्ति जां उसेंगी सीमित करने दा अधिकार: तुसेंगी साढ़े डाटा प्रोसेसिंग पर आपत्ति करने दा अधिकार ऐ जित्थै अस अपने कानूनी आधार दे तौर पर इक जायज हित पर भरोसा करने आं। तुसेंगी कुछ परिस्थितियें च प्रोसेसिंग पर रोक लगाने दा अनुरोध करने दा बी अधिकार ऐ, जियां अगर तुस डाटा दी सटीकता पर विवाद करने आं।
- शिकायत दर्ज कराने दा अधिकार: अगर तुसेंगी लगदा ऐ जे अस डाटा सुरक्षा कानून दा पालन नेईं कीत्ता ऐ, तां तुसेंगी भारत दे संबंधित डाटा सुरक्षा प्राधिकरण च शिकायत दर्ज कराने दा अधिकार ऐ। पर, साड़े गी पैह्ले तुंदी चिंता गी हल करने दा मौका मिलग तां अस आभारी होगे।
इ’नें च किसी बी अधिकार दा इस्तेमाल करने आस्तै, कृपा करियै खंड २ च दित्ते दे संपर्क ब्योरे दा इस्तेमाल करियै साढ़े डाटा सुरक्षा अधिकारी कन्नै संपर्क करो।
१० – होर वेबसाइटें दे लिंक
साढ़ी साइट पर त्रीए पक्ष दी वेबसाइटें, प्लग-इन, जां एप्लीकेशनें दे लिंक होई सकदे न जेह्ड़े पेस्ट इरेज़र दे मालिकाना जां नियंत्रण च नेईं न। एह् गोपनीयता नीति उ’नें बाहरी साइटें पर लागू नेईं होंदी। उ’नें लिंकें पर क्लिक करने कन्नै त्रीए पक्ष तुंदे बारे च डाटा इकट्ठा जां साझा करने दी इजाजत पाई सकदे न। अस उ’नें होर वेबसाइटें दी गोपनीयता प्रथा जां सामग्री आस्तै जिम्मेदार नेईं आं। अस तुसेंगी हर वेबसाइट दी गोपनीयता कथन दी समीक्षा करने दी जोर कन्नै सलाह दिंदे आं तां जे तुस समझी सको जे ओ तुंदी जानकारी किश'न इकट्ठा ते इस्तेमाल करदे न।
११ – डिजाइन कन्नै गोपनीयता ते डिफ़ॉल्ट कन्नै गोपनीयता
अस "डिजाइन कन्नै गोपनीयता" (Privacy by Design) ते "डिफ़ॉल्ट कन्नै गोपनीयता" (Privacy by Default) दे सिद्धांतें दे प्रति प्रतिबद्ध आं। इसदा मतलब ऐ जे अस सक्रिय रूप कन्नै अपने सिस्टम ते कारोबारी अभ्यास दे डिजाइन ते वास्तुकला च डाटा सुरक्षा गी शामल करने आं। अस निजी डाटा प्रोसेसिंग कन्नै जुड़ी दी नमीं परियोजना आस्तै जोखिम दी पन्छान करने ते उ’नेंगी घट्ट करने आस्तै डाटा सुरक्षा प्रभाव मूल्यांकन (DPIAs) करने आं। डिफ़ॉल्ट रूप कन्नै, अस इक खास मकसद हासल करने आस्तै सिर्फ न्यूनतम मात्रा च निजी डाटा इकट्ठा करने दा लक्ष्य रखने आं (डाटा मिनिमाइजेशन) ते अपने आप उच्चतम गोपनीयता सेटिंग्स लागू करने आं।
१२ – कुकीज़ ते ओह्जे जेह् ट्रैकिंग टेक्नोलॉजी
अस तुंदा उपयोगकर्ता अनुभव गी बेहतर बनाने, साइट ट्रैफिक दा विश्लेषण करने, ते अपनी सेवा देने आस्तै कुकीज़ ते वेब बीकन जनेह् टेक्नोलॉजी दा इस्तेमाल करने आं। कुकी इक छोटी टेक्स्ट फाइल ऐ जेह्ड़ी तुस किसी वेबसाइट पर जाने पर तुंदे डिवाइस च संग्रहीत होई जंदी ऐ।
अस जेह्ड़े कुकीज़ दा इस्तेमाल करने आं उंदे प्रकार:
- अत्यावश्यक कुकीज़: एह् तुंदे आस्तै साढ़ी वेबसाइट पर नेविगेट करने ते इसदी सुविधा दा इस्तेमाल करने आस्तै जरूरी न, जियां सुरक्षित क्षेत्र च पहुंचना जां बुकिंग करना। इ’नें कुकीज़ दे बगैर साढ़ी सेवा नेईं दित्ती जाई सकदी।
- प्रदर्शन ते विश्लेषण कुकीज़: एह् कुकीज़ इस बारे च जानकारी इकट्ठा करदियां न जे तुस साढ़ी वेबसाइट दा इस्तेमाल किश'न करदे ओ, जियां तुस केह्ड़े पन्ने पर सारें थमां ज्यादा जाने ओ। एह् डाटा साढ़ी वेबसाइट दे कम्मकाज च सुधार करने च मदद करदा ऐ। अस इस मकसद आस्तै गूगल एनालिटिक्स दा इस्तेमाल करने आं।
- कार्यक्षमता कुकीज़: एह् कुकीज़ साढ़ी वेबसाइट गी तुंदे कीत्ते दे चुनाव (जियां तुंदा उपयोगकर्ता नां जां क्षेत्र) गी याद रखने ते बेहतर, ज्यादा निजी सुविधा देने दी इजाजत दिंदियां न।
- लक्ष्यीकरण जां विज्ञापन कुकीज़: एह् कुकीज़ तुंदे ते तुंदी रुचि आस्तै ज्यादा प्रासंगिक विज्ञापन देने आस्तै इस्तेमाल कीत्ती जंदियां न। एह् तुस इक विज्ञापन किन्नी बारी दिक्खगे उसेंगी सीमित करने ते विज्ञापन अभियान दी प्रभावशीलता गी मापने च बी इस्तेमाल होंदियां न।
अपनी कुकी वरीयता दा प्रबंधन करना:
तुस कई तरीके कन्नै कुकीज़ गी नियंत्रण ते प्रबंधन करी सकदे ओ। ज्यादातर वेब ब्राउज़र तुसेंगी अपनी सेटिंग्स दे जरिये कुकीज़ गी स्वीकार करने, अस्वीकार करने, जां हटाने दी इजाजत दिंदे न। कृपा करियै ध्यान रक्खो जे अगर तुस कुकीज़ गी निष्क्रिय करी दिंदे ओ, तां साढ़ी साइट दी कुछ सुविधा ठीक ढंग कन्नै कम्म नेईं करी सकदियां।
१३ – बच्चें दी गोपनीयता
साढ़ी सेवा १८ साल थमां घट्ट उमरा दे व्यक्तियें ("बच्चें") आस्तै नेईं ऐ। अस जानबूझ करियै बच्चें थमां निजी जानकारी इकट्ठा नेईं करने आं। अगर तुस इक अभिभावक ओ ते तुसेंगी पता चलदा ऐ जे तुंदे बच्चे नै तुंदी सहमति दे बगैर साड़े गी निजी डाटा दित्ता ऐ, तां कृपा करियै तुरंत साड़े कन्ने संपर्क करो। अगर साड़े गी पता चलदा ऐ जे अस अनजाने च किसी बच्चे थमां निजी डाटा इकट्ठा कीत्ता ऐ, तां अस जल्द थमां जल्द उ जानकारी गी अपने सर्वर थमां हटाने दा कदम चुक्कगे।
१४ – डाटा उल्लंघन दी सूचना
तुंदी निजी जानकारी कन्नै समझौता करने आह्ली किसी बी डाटा उल्लंघन दी अप्रत्याशित घटना च, साढ़े कोल इक प्रतिक्रिया योजना ऐ। अस उल्लंघन गी नियंत्रित करने ते उसदा मूल्यांकन करने आस्तै तुरंत कदम चुक्कगे। अगर उल्लंघन कन्नै तुंदे अधिकारें ते स्वतंत्रा आस्तै खतरा पैदा होने दी संभावना ऐ, तां अस लागू कानून दे मुताबिक, बिना किसी अनुचित देरी दे तुसेंगी ते संबंधित नियामक प्राधिकरण गी सूचित करगे। सूचना च उल्लंघन दी प्रकृति, संभावित नतीजे, ते उस कन्नै निपटने आस्तै साढ़े कीत्ते दे उपायें दा ब्योरा होग।
१५ – इस गोपनीयता नीति च बदलाव
जियां-जियां साढ़ी कंपनी विकसित होग ते कानूनी माहौल बदलग, साड़े गी इस गोपनीयता नीति गी अपडेट करने दी लोड़ पई सकदी ऐ। अस किसी बी बदलाव गी इस पन्ने पर पोस्ट करगे ते महत्वपूर्ण बदलाव आस्तै, अस इक होर साफ सूचना देगे। अस तुसेंगी समें-समें पर इस गोपनीयता नीति दी समीक्षा करने दी सलाह दिंदे आं तां जे तुसेंगी पता चली सकै जे अस तुंदी जानकारी गी किश'न सुरक्षित करने आं।
आखिरी अपडेट: जुलाई १८, २०२५